Onze vloot

Onze groep bezit momenteel een vloot van 5 lelievletten een lelieschouw en een sleepboot. De boten liggen in het zomerseizoen bij de jachthaven van WV de Maaskant te Lithoijen. Deze jachthaven ligt aan een afgedamde arm van de maas, dit vaarwater is ideaal om de verkenners de beginselen van het zeilen te leren. Hieronder vindt u de uitgebreide informatie over onze vloot.
test
Type:            Lelievlet
Naam:           Reiger
Nummer:     554
Bouwjaar:    1971
Bouwer:       Tukker
Nu onze oudste vlet, hiervoor was dat de Tramper (477). Toch nog steeds een van de snelste vletten van onze vloot.
Type:            Lelievlet
Naam:           Bever
Nummer:    1430
Bouwjaar:   1998
Bouwer:       Tukker
De bever is een vlet met hele goede vaareigenschappen, veel bootsmannen vinden dit een van de beste vletten van onze vloot.
Type:             Lelievlet
Naam:           Albatros
Nummer:     1472
Bouwjaar:   2001
Bouwer:       zelfbouw
De bouw van de Albatros was een afstudeerproject van leden van onze groep. De enige lelievlet met motorstoel zodat er ook met buitenboordmotor gevaren kan worden.
Type:            Lelievlet
Naam:           Pelkikaan
Nummer:     1716
Bouwjaar:    2012
Bouwer:       Nieko
De Pelikaan is onze laatste aanwinst en vervangt de Otter die na 41 jaar trouwe dienst de zeeverkenners heeft verlaten. De Pelikaan is van het ‘Lelievlet 2000’ model en is ook uitgerust met een set nieuwe zeilen.
Type:            Lelieschouw
Naam:          Vivit
Nummer:    74
Bouwjaar:   1979
Bouwer:       Jachtwerf Conavroegh
De lelieschouw is een type platbodem en is binnen onze groep de stafboot. Deze is iets groter en ruimer en is daardoor ideaal voor de stafleden op het water. De boot is uitgerust met een buitenboordmotor  maar er valt ook vooral bij ruw weer goed mee te zeilen.
Type:            Sleepboot
Naam:          Ferox
Bouwjaar:   1955
Werf:            Welgelegen te Harlingen
Motor:         Ford Lehman 75pk
Afmetingen:   9.85 x 3.25 x 0.75 m
Oorspronkelijk gebouwd voor landaanwinningswerkzaamheden voor de Friesche en Groningse kust. Na een lange tijd dienst en stil gelegen te hebben met liefde opgeknapt en omgebouwd tot recreatieschip. Na lange tijd varen in Groningen heeft het schip in 2014 een nieuw thuis gevonden bij de Dorus Rijkergroep Oss. Met een nieuwe stoere naam, een flinke onderhoudsbeurt en aanpassingen is het de trots van onze vloot.
De lelievlet

Scouting Nederland heeft in 1956 de Lelievlet door scheepsbouwer Teunis Beenhakker laten ontwerpen. Hiervoor zat er geen eenheid in de boten waardoor onderhoud lastig was en de kosten hoger dan nodig waren. Het nieuwe type Scoutingboot moest onder andere geschikt zijn om met zes personen te zeilen, roeien en wrikken. De lelievlet werd een groot succes. Tot 2006 zijn in Nederland zo’n 1550 lelievletten gebouwd. Ze worden vaak als lomp omschreven maar gaan erg lang mee. Zo zijn de eerste vletten nog steeds in de vaart.

De Lelievletten zijn de boten waar de zeeverkenners elke opkomst in varen. Het zijn stalen boten waarin gezeild, geroeid en gewrikt kan worden. Doordat ze van staal zijn, kunnen ze goed tegen een stootje en door de luchtkasten zijn ze ook nog eens onzinkbaar.  Het staal en houtwerk wordt elk jaar onderhouden omdat er toch een hoop slijtage optreed tijdens een zeilseizoen. Het onderhoud wordt in de wintermaanden gedaan tijdens de opkomsten.


Lengte:                  5,60 m
Breedte:                1,80 m
Hoogte:                 5,60 m
Gewicht:               650 kg (casco)
Zeiloppervlak    12,15 m²
Diepgang:             0,30 m

Lengte:                  6,00 m
Breedte:                1,80 m
– met vinnen:    2,30 m
Hoogte:                 7,10 m
Gewicht:               800 kg (casco)
Zeiloppervlak    16 m²
Diepgang:             0.35 m

De lelieschouw

Anders dan de Lelievlet is de Lelieschouw niet speciaal voor Scouting Nederland ontworpen maar is in werkelijkheid een 6 meter Friese Schouw. Een schouw is groter dan een lelievlet en is daarnaast wat ‘sportiever’ in het varen. In tegenstelling tot de lelievlet is de lelieschouw uitgerust met zijzwaarden.
Ruim voordat de Lelievlet van de tekentafels kwam werden er in 1949 tien schouwen gebouwd. Anders dan de huidige schouwen waren deze schouwen van hout. Deze houten schouwen bleken echter te duur en zwaar te zijn, waardoor  er nauwelijks mee geroeid of gewrikt kon worden. Dit was de aanleiding voor SN om een geschiktere boot te zoeken, welke uiteindelijk de bekende Lelievlet werd.

Maar toch is de Lelieschouw niet verdwenen, er zijn nog altijd groepen die de traditionele platbodem als een mooie toevoeging op hun vloot beschouwen. En zeker niet onterecht,  rond de 80 lelieschouwen zijn er gemaakt en dat maakt dus de boot zeer speciaal.  Negen van de eerste 10 houten schouwen zijn nog altijd in de vaart bij de Nederlandse Scoutinggroepen.