Onze vloot
Onze groep bezit momenteel een vloot van 5 lelievletten een lelieschouw en een sleepboot. De boten liggen in het zomerseizoen
bij de jachthaven van WV de Maaskant te Lithoijen. Deze jachthaven ligt aan een afgedamde arm van de maas, dit vaarwater is
ideaal om de verkenners de beginselen van het zeilen te leren.
Hieronder vindt u de uitgebreide informatie over onze vloot.

|
Type: Lelievlet
Naam: Zeerob
Nummer: (geen)
Bouwjaar: 1972
Bouwer: (zelfbouw)
Net als de Otter is de Zeerob een zelfgebouwde vlet, met als enige
verschil dat deze zowel een voor als achterdekvlonder heeft.
|

|
Type: Lelievlet
Naam: Reiger
Nummer: 554
Bouwjaar: 1971
Bouwer: Tukker
Nu onze oudste vlet, hiervoor was dat de Tramper (477). Toch nog steeds een
van de snelste vletten van onze vloot.
|

|
Type: Lelievlet
Naam: Bever
Nummer: 1430
Bouwjaar: 1998
Bouwer: Tukker
De bever is een vlet met hele goede vaareigenschappen, veel bootsmannen
vinden dit een van de beste vletten van onze vloot.
|

|
Type: Lelievlet
Naam: Albatros
Nummer: 1472
Bouwjaar: 2001
Bouwer: zelfbouw
De bouw van de Albatros was een afstudeerproject van leden van onze groep.
De enige lelievlet met motorstoel zodat er ook met buitenboordmotor
gevaren kan worden.
|

|
Type: Lelievlet
Naam: Pelkikaan
Nummer: 1716
Bouwjaar: 2012
Bouwer: Nieko
De Pelikaan is onze laatste aanwinst en vervangt de Otter die na 41 jaar trouwe dienst de zeeverkenners heeft verlaten. De Pelikaan is van het 'Lelievlet 2000' model en is ook uitgerust met een set nieuwe zeilen.
|
 |
Type:
Lelieschouw
Naam: Vivit
Nummer: 74
Bouwjaar: 1979
Bouwer: Jachtwerf Conavroegh
De lelieschouw is een type platbodem en is binnen onze groep de stafboot.
Deze is iets groter en ruimer en is daardoor ideaal voor de stafleden op het
water. De boot is uitgerust met een buitenboordmotor maar er valt ook
vooral bij ruw weer goed mee te zeilen.
|
 |
Type:
Sleepboot
Naam: Ferox
Bouwjaar: 1955
Werf: Welgelegen te Harlingen
Motor: Ford Lehman 75pk
Afmetingen: 9.85 x 3.25 x 0.75 m
Oorspronkelijk gebouwd voor landaanwinningswerkzaamheden voor de Friesche en Groningse kust. Na een lange tijd dienst en stil gelegen te hebben met liefde
opgeknapt en omgebouwd tot recreatieschip. Na lange tijd varen in Groningen heeft het schip in 2014 een nieuw thuis gevonden bij de Dorus Rijkergroep Oss. Met een nieuwe
stoere naam, een flinke onderhoudsbeurt en aanpassingen is het de trots van onze vloot.
|
De lelievlet
Scouting Nederland heeft in 1956 de Lelievlet door
scheepsbouwer Teunis Beenhakker laten ontwerpen. Hiervoor zat er geen
eenheid in de boten waardoor onderhoud lastig was en de kosten hoger dan
nodig waren. Het nieuwe type Scoutingboot moest onder andere geschikt zijn
om met zes personen te zeilen, roeien en wrikken. De lelievlet werd een
groot succes. Tot 2006 zijn in Nederland zo'n 1550 lelievletten gebouwd. Ze
worden vaak als lomp omschreven maar gaan erg lang mee. Zo zijn de eerste
vletten nog steeds in de vaart.
De Lelievletten zijn de boten waar de zeeverkenners elke opkomst in varen. Het zijn stalen boten
waarin gezeild, geroeid en gewrikt kan worden. Doordat ze van staal zijn, kunnen ze goed tegen een stootje en door de luchtkasten zijn ze ook nog
eens onzinkbaar. Het staal en houtwerk wordt elk jaar
onderhouden omdat er toch een hoop slijtage optreed tijdens een zeilseizoen. Het onderhoud wordt in
de wintermaanden gedaan tijdens de opkomsten. |

Lengte: 5,60 m
Breedte: 1,80 m
Hoogte:
5,60 m
Gewicht: 650 kg
(casco)
Zeiloppervlak 12,15 m²
Diepgang:
0,30 m |

Lengte:
6,00 m
Breedte: 1,80 m
- met vinnen: 2,30 m
Hoogte:
7,10 m
Gewicht:
800 kg
(casco)
Zeiloppervlak 16 m²
Diepgang:
0.35 m
|
De lelieschouw
Anders dan de Lelievlet is de Lelieschouw niet speciaal voor Scouting
Nederland ontworpen maar is in werkelijkheid een 6 meter Friese Schouw.
Een schouw is groter dan een lelievlet en is daarnaast wat 'sportiever' in
het varen. In tegenstelling tot de lelievlet is de lelieschouw uitgerust met
zijzwaarden.
Ruim voordat de Lelievlet van de tekentafels kwam werden er in 1949 tien
schouwen gebouwd. Anders dan de huidige schouwen waren deze schouwen van
hout. Deze houten schouwen bleken echter te duur en zwaar te zijn, waardoor
er nauwelijks mee geroeid of gewrikt kon worden. Dit was de aanleiding voor
SN om een geschiktere boot te zoeken, welke uiteindelijk de bekende
Lelievlet werd.
Maar toch is de Lelieschouw niet verdwenen, er zijn nog altijd groepen die
de traditionele platbodem als een mooie toevoeging op hun vloot beschouwen.
En zeker niet onterecht, rond de 80 lelieschouwen zijn er gemaakt en
dat maakt dus de boot zeer speciaal. Negen van de eerste 10 houten schouwen zijn nog altijd in de vaart bij de
Nederlandse Scoutinggroepen. |
|